Zapewne po to, żeby się oderwać od nawału pracy związanej z wysłaniem do druku tego numeru „Superlinii”, wybiegłam myślami w przyszłość. Zaczęłam się zastanawiać, czy i kiedy zostanie wynaleziona dieta idealna, zapewniająca wszystkim ludziom życie zdrowe i wolne od ciężaru zbędnych kilogramów. Albo kiedy naukowcy skonstruują malutkie urządzenie, które wszczepione pod skórę sprawi, że każdy z nas będzie zjadał tylko tyle, ile jest mu w danym momencie niezbędne – i ani jednej kalorii więcej. Wtedy mogłybyśmy uroczyście wydać ostatni numer naszego miesięcznika i oddać się słodkiemu nicnierobieniu. No cóż, pomarzyć dobra rzecz...

Na razie jednak przed wszystkimi sporo pracy. Przed nami – ponieważ w redakcji zawsze jest coś nowego i nieoczekiwanego do zrobienia. Przed naszymi Czytelniczkami i Czytelnikami, którzy chcą zmienić swój styl życia na zdrowszy, a swoje ciało uwolnić od nadwagi. Co jest im potrzebne, żeby sprostać tym niełatwym zadaniom? Przede wszystkim silna motywacja. Poza tym przyda się dobry przykład. W tym numerze takich przykładów nie brakuje. Agata i Bartek opowiadają o swojej walce z nadmiarem ciała. Oboje odnieśli wielkie zwycięstwo. Teraz ich motywacją jest każde spojrzenie w lustro na nową sylwetkę i na zdjęcia z niedawnej przeszłości.

Myślę, że nie warto czekać na wyniki pracy naukowców.

Trzeba już teraz mocno wziąć swój los w swoje ręce i walczyć o nową, udoskonaloną wersję siebie. Życzę sukcesów!

Autor: Redaktor naczelna

Superlinia numer 05/2014 już w kioskach !

Magazyn Superlinia
Maj nr 05/2014
 


Kalkulator BMI

(kilogramy)
(centymetry)

Magiczna dieta warzywno-owocowa

  • Magiczna dieta warzywno-owocowa- Ilustracja 1
    fot. Digi Touch
Kliknij ilustrację, aby ją powiększyć
Dobre samopoczucie, mnóstwo energii, długie życie, młody wygląd... Wszystkie to jest osiągalne! Wystarczy jeść według jadłospisu, bazującego na surowych produktach roślinnych.

MAGICZNA DIETA WARZYWNO-OWOCOWA

Dobre samopoczucie, mnóstwo energii, długie życie, młody wygląd... Wszystkie to jest osiągalne! Wystarczy jeść według jadłospisu, bazującego na surowych produktach roślinnych.

Demi Moore, Pierce Brosnan, Edward Norton, Sting to zwolennicy najnowszego trendu w dietetyce - jedzenia surowych roślin. Nie gotują oni warzyw ani owoców, nie kupują gotowej żywności, takiej jak konserwy, sosy, mleko z kartonika czy kawa rozpuszczalna. Komponują posiłki z tego, co stworzyła matka natura. Czy mają rację, pałaszując wszystko na surowo? Jest mnóstwo korzyści wynikających z takiego sposobu żywienia: począwszy od niskiego poziomu cholesterolu i trójglicerydów, poprzez zmniejszanie apetytu i masy ciała, zapobieganie przejedzeniu, oczyszczanie organizmu z toksyn, po równowagę hormonalną i ustabilizowanie poziomu glukozy we krwi. Czemu więc nie spróbować? Zwłaszcza, że surowiznę najlepiej jeść właśnie latem (w naszym klimacie to nie może być całoroczna dieta).

Recepta na zdrowie

Najwięcej dowodów na poparcie menu z surowych owoców i warzyw można znaleźć, obserwując sposób odżywiania się Ekwadorczyków czy Indian z półwyspu Jukatan. Ich niskokaloryczna dieta bogata w produkty mleczne, świeże owoce i warzywa oraz w nasiona sprawiała, że długo żyli i byli przy tym silni, energiczni. Na zalety takiego jadłospisu wskazują też doświadczenia lekarzy, dietetyków oraz badaczy zajmujących się zdrowiem. Pod koniec XIX w. dr Bircher Brenner, jeden z pionierów nauki o odżywianiu, wyleczył się z żółtaczki, jedząc surowe jabłka. Potem, w 1897 r., założył słynną klinikę odżywiania w Zurychu. Proponowana tam terapia opierała się na spożywaniu świeżych i surowych warzyw, owoców i regularnych ćwiczeniach fizycznych. Dr Max Gerson, który żył w czasach dr. Brennera, wyleczył się z migren, nie jedząc konserwowanych i wędzonych produktów, soli i tłuszczy, a włączając do swojego jadłospisu świeże warzywa i owoce. W 1929 r. ta sama dieta została opublikowana jako lek na gruźlicę skóry, a potem gruźlicę płuc, raka, problemy z nerkami i sercem.

Siła i moc surowizny

Dieta warzywno-owocowa jest tak efektywna z kilku powodów. Po pierwsze, rośliny sadzone w zdrowej ziemi zawierają najwięcej substancji odżywczych, witamin i minerałów, i to w pełni naturalnych. Składniki te poprawiają  funkcjonowanie organizmu na dwóch frontach: regenerują zniszczone komórki oraz zapobiegają powstaniu chorób.

Po drugie, dr Edward Howell, twórca i badacz teorii enzymatycznej, twierdzi, że dysponuje badaniami potwierdzającymi, iż surowe produkty zawierają enzymy, które pomagają w trawieniu pokarmów w jamie ustnej i żołądku. Naukowiec ten założył także, że organizm ma ograniczoną zdolność produkowania enzymów do wszystkich funkcji metabolicznych. Wzmacnianie więc enzymami z surowych warzyw i owoców pozwoli mu na większe oczyszczanie z toksyn, wytwarzanie energii i prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i hormonalnego.

Po trzecie, składniki, które występują w optymalnej ilości w świeżych warzywach, zwiększają produkcję limfocytów, czyli białych krwinek, bogatych w enzymy i wzmacniających odporność organizmu.

Po czwarte, świeże produkty zawierają odpowiedni poziom sodu i potasu, co wpływa na prawidłowe funkcjonowania błon komórek. Zwiększa to możliwości przyswajania składników odżywczych, wydalania toksyn i wytwarzania energii, zamiany glukozy w glikogen, regulacji pracy mięśni i przewodzenie nerwowe.

Po piąte, warzywa są bogate we wszystkie rodzaje włókien pokarmowych - lignin, celuloz, pektyn i glukanów - które spełniają różne funkcje w organizmie. Podnoszą zdolności perystaltyczne, zwiększając efektywność jelit w trawieniu i ochraniając organizm przed zatruciem resztkami jedzenia. Redukują ilość tłuszczu przedostającą się do krwi i „zarządzają", aby był w niej stały poziom glukozy. Zawdzięczamy im także chelatyzację, czyli wiązanie metali ciężkich, jak ołów czy kadm i odtruwanie organizmu. Pomagają także w regulacji populacji flory bakteryjnej w jelitach, a także stymulują syntezę ważnych witamin z grupy B oraz witaminy K.

Po szóste, surowe pokarmy zawierają także inne składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, takie jak: olejki, naturalne składniki antybakteryjne, hormony roślinne, bioflawonoidy, chlorofil.

Mają one ogromną moc działania, np.:

  • olejki świeżego imbiru pobudzają produkcję soków trawiennych i ułatwiają trawienie;
  • naturalne antybiotyki w pestkach grejpfruta unieczynniają wirusy, drożdże, grzyby, pasożyty, robaki i bakterie;
  • hormony roślinny: np. diosgenim znajdujący się w dzikich ziemniakach (Wild yam) oraz kozieradce, czarnuszce obniża poziom cholesterolu, zmniejsza ból w stanach zapalnych, łagodzi uderzenia gorąca podczas okresu menopauzy;
  • bioflawonoidy: np. rutyna z gryki pomaga w depresji, likwiduje siniaki i „pajączki"; 
  • chlorofil, występujący m.in. w młodych roślinach zbożowych, jak jęczmień i pszenica, zielone części roślin, zawiera magnez oraz budulce komórek i stymuluje ich wzrost.

Ważne wskazówki

Najlepszym sposobem, aby przekonać się, czy taka dieta jest dla kogoś odpowiednia, to wypróbowanie jej przez przynajmniej 10 dni i wtedy podjęcie decyzji. Gdy postanowisz przejść na ten sposób odżywiania, poprzedź to kilkoma dniami diety składającej się w 70 proc. z surowizny i w 30 proc. z gotowanych potraw. Podczas stosowania warzywno-owocowego menu, powinnaś zrezygnować z używek: kawy, herbaty, alkoholu. Zamiast nich polecamy picie ok. 1,5 litra dziennie wody wysokozmineralizowanej, bogatej w magnez, wapń i wodorowęglany - np. „Staropolanki 2000". Dzięki temu szybciej pozbędziesz się szkodliwych produktów przemiany materii oraz zasilisz organizm w brakujące mikro- i makroelementy.

Dieta trwa: tak długo, jak zechcesz, warto jednak skorzystać z niej w miesiącach letnich, kiedy warzywa i owoce są najwartościowsze i powszechnie dostępne w naszej strefie klimatycznej.

Dzienna dawka kalorii: ok. 1200.
Odchudza: 1 kg na tydzień.
Polecana: osobom, które chcą utrzymać swoją sylwetkę, mieć mnóstwo energii i pewność, że zdrowo się odżywiają.
Niewskazana dla: kobiet w ciąży oraz karmiących matek, dzieci i nastolatek, osób z chorobami przewodu pokarmowego, wątroby, trzustki, wrzodami żołądka, nadwrażliwością jelita.
Szczególnie bogata w: fitohormony, błonnik, potas, magnez, wapń

Jadłospisy

ŚNIADANIE

Zawsze takie samo: płatki zbożowe, które możesz mieszać według własnego smaku oraz koktajl warzywny lub owocowy, o dowolnej kompozycji.

Przykład śniadania:

Ok. 3 łyżek musli nasączonych przez noc w soku wyciśniętym z jednej pomarańczy lub grejfruta, starte jabłko, posiekane orzechy. Wymieszaj składniki i posyp cynamonem albo imbirem. Do picia - koktajl z jogurtu naturalnego (ok. 150 g) i jagód (szklanka) lub innych owoców

PONIEDZIAŁEK

OBIAD

Chłodnik na bazie zsiadłego mleka, ze startym ogórkiem, rzodkiewkami, drobno posiekanymi listkami botwinki, wymieszany z sokiem wyciśniętym z buraków; sałatka zielona z awokado i kiwi
Składniki na 2 porcje sałatki: pokrojone awokado, 2 pokrojone i obrane kiwi, kilka liści sałaty, garść rukoli, pokrojony świeży ogórek, łyżka posiekanej natki, sok wyciśnięty z cytryny.
Awokado i kiwi wymieszać z natką, polać sokiem z cytryny, dodać ogórek. Ułożyć na liściach sałat.

PODWIECZOREK

3 kulki lodów waniliowych polane szklanką musu z malin

KOLACJA

1/4 melona posypanego nasionami sezamu, czarnuszki i świeżych ziół; sok wyciśnięty z marchewki

WTOREK

OBIAD

Sałatka szpinakowa z sosem

Składniki na 2 porcje: szklanka posiekanego szpinaku, szklanka pokrojonego kalafiora, kilka pomidorków koktajlowych przekrojonych na pół, sok z ? cytryny, łyżka posiekanej kolendry, łyżka pokruszonego sera pleśniowego
Wszystkie składniki wymieszaj, skrop sokiem z cytryny, przypraw.

PODWIECZOREK

Jogurt naturalny 150g, 10 orzechów laskowych, ? szklanki malin

KOLACJA

Sałatka z soczewicy i pomidorów

Ok. 3 łyżek gotowanej soczewicy, pokrojony pomidor, kilka róż kalafiora, posiekana dymka, twarożek (najlepiej wyprodukowany przez ciebie z mleka zsiadłego). Składniki wymieszaj, przypraw kozieradką i kardamonem.

ŚRODA

OBIAD

Omlet z dwóch jaj, posypany świeżymi listkami bazylii, liście sałat przyprawione kozieradką.

PODWIECZOREK

Surówka z pomidorków koktajlowych, ogórka i cząstek różowego grejpfruta, posypana listkami świeżej mięty i lubczyku.

KOLACJA

Sałatka z kaszy gryczanej

Składniki dla 2 osób: torebka kaszy gryczanej (ok. 100 g), obrana i pokrojona w cienkie paseczki gruszka, garść rukoli, ok. 50 g białego sera, kilka rzodkiewek pokrojonych w plasterki, łyżka pestek dyni, szczypta imbiru.
Ugotuj kaszę, wystudź i dodaj do niej pozostałe składniki. Wymieszaj i przypraw. Podawaj ze świeżym sokiem z marchewki.

CZWARTEK

OBIAD

Chłodnik z zielonego groszku z miętą

Składniki na 4 porcje: 2 łyżki oliwy, ćwiartka kapusty włoskiej, groszek cukrowy łuskany ok. 400g, 0,75 litra wody, łyżka posiekanej mięty i melisy.
Kapustę i groszek duś 5 minut na oliwie, dolej wodę, doprowadź do wrzenia, gotuj 5 minut. Całość zmiksuj. Schłódź w lodówce. Przed podaniem posyp ziołami.

PODWIECZOREK

Surówka z pokrojonej brzoskwini, moreli i rukoli, posypana świeżą miętą.

KOLACJA

Pizza ze świeżymi pomidorkami.

PIĄTEK

OBIAD

Chłodnik z kiełkami

Składniki na 4 porcje: opakowanie (ok. 200 g) ostrych w smaku kiełków, np. rzeżuchy, rzodkiewki, sok wyciśnięty z połówki cytryny, ok. 0,5 l kefiru lub zsiadłego mleka
Kiełki zmiksować z sokiem z cytryny i kwaśnym mlekiem. Schłodzić przed podaniem.

PODWIECZOREK

Surówka z pokrojonego jabłka, gruszki skropionych sokiem z cytryny i  obranym orzechem włoskim

KOLACJA

Kromka chleba pełnoziarnistego, posmarowana pastą z cieciorki i pieczywa, surówka z listków sałaty, endywii, młodego szpinaku, liści nasturcji, lubczyku, posypana czarnuszką

SOBOTA

OBIAD

Chłodnik z soku wyciśniętego z buraków, kefiru, pokrojonego świeżego ogórka, rzodkiewek i koperku

PODWIECZOREK

Sałatka owocowa

Składniki dla 2 osób: ? melona (lub arbuza), pokrojona w kawałki gruszka, szklanka truskawek lub winogron. Sos: 2 łyżki soku z cytryny i pomarańczy, łyżeczka alkoholu
Z melona wydrąż kulki (arbuza pokrój w kostkę) i połącz je z pozostałymi owocami na godzinę przed podaniem. Polej sosem i włóż do lodówki do schłodzenia. Po wyjęciu możesz udekorować świeżą miętą.

KOLACJA

Surówka z marchewki startej na tarce z dużymi oczkami, kwaśnego jabłka, dwóch moreli, kiełków rzodkiewek, czarnuszki i pestek słonecznika

NIEDZIELA

OBIAD

Kluski przygotowane z ugotowanych ziemniaków, sera i świeżych listków szpinaku; sok wyciśnięty z jabłek i marchewki

PODWIECZOREK

Morele albo brzoskwinia z jeżynami

KOLACJA

Tabbouleh; liście sałat
Składniki na 6-8 porcji: 300 g kaszki kuskus, 0,5 l wody, 4 łyżeczki oliwy, 60 ml soku z cytryny (1/3 szklanki); filiżanka posiekanej świeżej mięty i kozieradki, pokrojony świeży ogórek, 2 duże pomidory pokrojone w kostkę, posiekana w kostkę czerwona cebula, przyprawy do smaku
Kaszkę przygotuj zgodnie z przepisem na opakowaniu. Wymieszaj z pokrojonymi warzywami, ziołami, sokiem z cytryny i oliwą. Chłódź w lodówce przynajmniej przez 2 godziny przed podaniem.

Dodaj komentarz

Komentarz
Podpis
Email
(nie zostanie wyświetlone, tylko do wiadomości redakcji)