Choć suplementy diety mogą pomóc nam w dostarczeniu niezbędnych składników, nie zastąpią wartościowej diety.

Coraz więcej osób przekonuje się w sklepach spożywczych, że nie ma w nich już żywności, lecz przetwarzane po wielokroć produkty spożywcze. I nie dotyczy to konserw, którymi straszyły (i słusznie) nasze babcie. To przypadek pakowanych warzyw (których umycie jest tylko pretekstem do odpowiedniego ich zabezpieczenia), a także prostych do niedawna produktów, choćby śmietany, której skład podany na opakowaniu może zastąpić wyczerpującą lekturę przed zaśnięciem. Sen po takiej lekturze może nie być najspokojniejszy, bo jak nie zadać prostego pytania: dlaczego produkt kupowany od kilkudziesięciu lat nie jest już tym samym produktem? Dlaczego pod tą samą nazwą i podobną ceną przemyca nam się coś zupełnie innego? Nasuwa się odpowiedź, że te zmiany to zwyczajne cięcie kosztów w celu powiększenia zysków producentów, którym nie przychodzi do głowy, że igrają ze zdrowiem konsumentów.

Witamina z pudełka

Czy wobec tego jesteśmy w stanie ochronić swoje zdrowie i na własną rękę dostarczać organizmowi wszystko, czegoo potrzebuje? Coraz popularniejsze są suplementy diety. Co to takiego? To różnorakie specyfiki (tabletki, płyny, proszki), które przynoszą człowiekowi korzyści zdrowotne, przez uzupełnienie codziennej diety o właściwe ilości minerałów i witamin. Nie są to leki, można je kupić w aptekach i sklepach zielarskichbez recepty.

Szyte na miarę

Suplementy diety, choć są tak łatwo dostępne, powinniśmy wybierać z głową, ponieważ potrzeby każdej osoby są indywidualne. Zależą od wieku człowieka, płci, jego stanu zdrowia oraz stylu życia. Inne substancje są istotne dla dziecka, inne dla osoby starszej. Czego innego brakuje pracownikowi biurowemu, a czego innego mężczyźnie wyczynowo uprawiającemu sport albo kobiecie, która jako np. menedżer, żyje w ciągłym stresie.

Suplementy diety są ogólnie dostępne. Może je kupić każdy, nawet na stacji benzynowej. Tym bardziej należy wybierać z głową i tylko te, które pasują do naszych potrzeb.

Piramida zdrowia

Suplementy przez ich łatwość dostępu mogą też stać się pułapką. Najważniejsze zastrzeżenie: nie mogą być one alternatywą codziennej diety, lecz tylko jej uzupełnieniem! Zażywanie ich nie zastąpi mądrze dobranej diety (rozumianej jako sposób żywienia, a nie terapia odchudzająca), która przedstawiana jest graficznie w kształcie piramidy. Im produkt umieszczony w niej niżej (bliżej podstawy), tym ważniejszy dla kondycji zdrowotnej, tym więcej powinno być go w posiłkach. Najważniejsze dla zdrowia są produkty pełnoziarniste i tłuszcze roślinne. Kolejno: warzywa i owoce, rośliny strączkowe, ryby, drób, nabiał. Należy ograniczać spożywanie masła, czerwonego mięsa, białego chleba, ryżu, ziemniaków i słodyczy. Według ostatnich zaleceń dietetyków powinniśmy się skupić nie tylko na dostarczaniu pożywienia do organizmu, ale także postarać o optymalne warunki spalania posiłku. Podstawa wspomnianej piramidy to ruch fizyczny i kontrola wagi ciała!

Nie ma czegoś takiego jak dieta optymalna, godna polecenia dla każdego. Żeby zdrowo się odżywiać, należy poznać samego siebie i własne potrzeby. Wybory przed półką sklepową nawet w tych skomplikowanych dla konsumenta czasach muszą być przemyślane i mądre. Produkt tani może zaowocować w przyszłości problemami zdrowotnymi, które będą kosztować o wiele więcej. Podobnie dobór suplementów diety nie może być przypadkowy. Warto z nich korzystać stosownie do potrzeb. Tylko pamiętajmy, że suplementy diety nie są mogą być wymówką dla stylu życia i diety rujnujących zdrowie.

Warto wiedzieć, że niektóre schorzenia wykluczają stosowanie suplementów zawierających substancje zwiększające aktywność organizmu.

Kiedy sięgnąć po suplement?

Dr Leszek Borkowski, farmaceuta, były prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych:

Zapotrzebowanie organizmu na witaminy i składniki mineralne jest zależne od stanu zdrowia, wykonywanej pracy, sposobu odżywiania i nawyków, które powodują, że czasami nie dostarczamy organizmowi w pożywieniu tego, co jest mu niezbędne. Dostaje wyłącznie to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni albo co lubimy. Wówczas potrzebna jest suplementacja. Suplementy diety to nie tylko witaminy i mikroelementy, jak się powszechnie uważa, ale również wiele związków, które w normalnych warunkach są przyswajane przez organizm z pokarmu lub przez niego produkowane. Przestają być przyswajane i produkowane, gdy w organizmie dojdzie do pewnych zaburzeń czynnościowych. Trzeba wówczas sięgnąć po suplement diety lub środek spożywczy specjalnego przeznaczenia, który również należy do segmentu suplementów, ale jest stosowany pod ścisłą kontrolą lekarza. Decydując się na suplementację, należy również wziąć pod uwagę przebyte choroby, które pozostawiają po sobie trwały ślad w organizmie. Niektóre schorzenia wykluczają np. stosowanie suplementów, zawierających substancje zwiększające naszą aktywność.

DARMOWY NEWSLETTER SUPERLINII!
Dowiedz się co nowego, wygrywaj nagrody w konkursach!
Nasz newsletter jest przeznaczony dla wszystkich czytelniczek Superlinii, dzięki niemu będziesz na bieżąco z tym co się dzieje w naszej redakcji.
TWOJE IMIĘ (nieobowiązkowe)
TWÓJ ADRES E-MAIL
W każdej chwili będziesz mogła zrezygnować z subskrypcji.