Od redakcji

Przez wiele lat nikt o nim nie słyszał. No może z wyjątkiem nielicznej grupy pacjentów z tak zwaną chorobą trzewną. Potem został nagle okrzyknięty wrogiem numer jeden naszego zdrowia, winnym zaburzeń trawienia, alergii, słabej odporności i coraz powszechniejszej otyłości. Dziś słychać pierwsze głosy, że sam w sobie wcale nie jest taki straszny, tylko po prostu jest go w naszym życiu za dużo. Mowa oczywiście o glutenie, białku obecnym w większości zbóż, ale także w wielu produktach, które kupujemy codziennie. I rzeczywiście jemy go znacznie więcej niż kiedyś, co nie każdemu wychodzi na zdrowie. A więc jak jest naprawdę? Biorąc pod uwagę, że każdy z nas jest inny, przygotowaliśmy weekendowy test  (s. 12). Proste, smaczne i bezglutenowe menu, opracowane przez naszego dietetyka, pomoże Wam sprawdzić, czy to właśnie gluten negatywnie wpływa na samopoczucie. Jeśli po dwóch dniach poczujecie się lepiej, lżej, a energii przybędzie, to może warto kontynuować nasz bezglutenowy program. Na początek wystarczy urlop od pszennych bułek, ciast i gotowych wędlin. Zamiast nich polecamy prawdziwe skarby pełni lata, czyli pomidory (s. 54). Na ciepło lub na zimno, z dodatkami lub bez, zawsze pełne najbardziej wartościowych składników odżywczych – tym niezastąpionego likopenu, który chroni przed wieloma groźnymi chorobami. Dojrzewające w słońcu pomidory mają go najwięcej. Biegnijmy więc na targ, a po udanych zakupach zapraszamy do lektury naszego magazynu. 

Joanna Zielewska

 

Redaktor naczelna.

Superlinia numer 08/2014 już w kioskach !

Magazyn Superlinia
Sierpień nr 08/2014
 


Kalkulator BMI

(kilogramy)
(centymetry)

Sałatka z marchewki z orzechami, suszonymi morelami, papryką i makiem

  • Sałatka z marchewki z orzechami, suszonymi morelami, papryką i makiem- Ilustracja 1
    Przepisy wigilijne: Sałatka z marchewki z orzechami, suszonymi morelami, papryką i makiem
Kliknij ilustrację, aby ją powiększyć
Nawet na tradycyjnie zastawiony stół możesz przemycić kilka pysznych zup i sałatek, dzięki którym twój plan odchudzania nie legnie w gruzach. Świąteczny przepis na pyszną i zdrową Wigilię.

6 porcji, ok. 230 kcal każda

Składniki:


5 średnich marchewek,
średni strąk czerwonej papryki,
małe opakowanie suszonych moreli,
2 łyżki posiekanych orzechów laskowych lub włoskich,
2 łyżki oliwy z oliwek,
2 łyżki posiekanej natki pietruszki,
łyżka suchego maku,
sok z połówki pomarańczy,
szczypta soli,
świeżo zmielony czarny pieprz

Sposób przygotowania:

Marchewki obierz, utrzyj na dużych oczkach tarki jarzynowej.

Paprykę przekrój, usuń gniazda nasienne, strąk pokrój w cienkie paski.

Morele wypłucz, pokrój tak samo jak paprykę. 

Oliwę połącz starannie z sokiem z pomarańczy, do smaku posól, przypraw pieprzem.

Wymieszaj: marchewkę, paprykę i morele, dodaj mak i orzechy, wlej oliwę z sokiem, delikatnie zamieszaj.

Sałatkę wstaw na 30–45 minut do lodówki.

Przed podaniem posyp posiekaną natką.

 

Dodaj komentarz

Komentarz
Podpis
Email
(nie zostanie wyświetlone, tylko do wiadomości redakcji)