Od redakcji

 

Mieliśmy ułatwić sobie codzienne życie, ale niestety zaczęliśmy sobie szkodzić. Z pośpiechu, dla wygody, a czasem też z lenistwa coraz chętniej sięgamy w sklepach po jedzenie, które nie wyma­ga przygotowania, długo się nie psuje, pięknie wygląda i zachęcająco pachnie. Niby wiemy, że im więcej takich „zalet”, tym mniej korzyści dla zdrowia, ale i tak robimy swoje. Tłumaczymy sobie, że skoro jest sprzedawane, to jest jadalne. I chociaż wiemy, że statystyczny Polak zjada rocznie ponad 40 kg cukru, 4,4 kg soli, a oprócz tego ok. 3,5 kg konserwantów, barwników, zagęstników, wzmac­niaczy i innych chemikaliów, to nie mamy wątpliwości, że może to mieć wpływ na nasze zdrowie. I z pewnością ma, bo przecież nigdy wcześniej nie było tylu alergii i trudnych do zdiagnozowania (oraz leczenia!) chorób. Na szczęście jednak coraz więcej osób mówi „nie” życiu w pośpiechu i jedzeniu byle czego. Szukamy czystych miejsc i dobrej wody, doceniamy aktywność i uważnie czytamy etykiety. Tak jak bohaterki naszego reportażu (s. 72), które blogując, znalazły sposób na zdrowsze życie. Nam wiele ich pomysłów bardzo się spodobało. Do życia wolnego od toksyn zachęca też coraz więcej znanych osób. W tym numerze „Superlinii” Anna Mucha i Sylwia Wiesenberg pokazują, że nie jest to wcale trudne, a daje radość, zdrowie i mnóstwo energii. Wszystkim, którzy chcieliby przekonać się, jak wiele zyskujemy, pozbywając się z życia, a przede wszystkim z talerza, szkodliwych substancji, polecamy sprawdzone sposoby na detoks (s.8). To łatwe, tanie i szybko wchodzi w krew.

 

Joanna Zielewska

 

Redaktor naczelna.

Superlinia numer 09/2014 już w kioskach !

Magazyn Superlinia
Wrzesień nr 09/2014
 


Kalkulator BMI

(kilogramy)
(centymetry)

Biblia - księga kucharska

Superlinia, 12/2010 strona 30-31
  • Biblia - księga kucharska  - Ilustracja 1
    fot. Shutterstock
  • Biblia - księga kucharska  - Ilustracja 2
    fot. Shutterstock
więcej zdjęć
Niecodzienna kuracja pozwoli ci zrzucić aż 10 kilogramów. Wystarczy, że przez 40 dni będziesz się stosować do wskazówek Jordana Rubina, amerykańskiego znawcy medycyny naturalnej.

Proponowany przez nas sposób żywienia rozsławił i opisał w bestsellerze „Dieta Stwórcy” Jordan Rubin, gdy po kilku latach bezowocnej walki z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wydaniu setek tysięcy dolarów na lekarzy postanowił jeść żywność opisaną w Biblii. Tak, mówimy tutaj o jedzeniu z czasów Jezusa: kefirze, baraninie, chlebie ze skiełkowanego ziarna. Jak pokazał czas, ten sposób żywienia nie tylko pomógł tysiącom Amerykanów uporać się z różnymi problemami zdrowotnymi, ale też stał się skutecznym narzędziem w walce z otyłością.

Chudniesz, eliminując rzeczy... zakazane w Starym Testamencie. Dietę komponuje się wyłącznie ze zdrowych, naturalnych składników. Menu obfituje w zbawienne szczepy bakterii, obecne w produktach sfermentowanych.

Na czym polega

Dieta biblijna trwa 40 dni i składa się z trzech dwutygodniowych faz. Pierwsza oczyszcza ciało i stabilizuje poziom cukru we krwi, kolejne rozprawiają się z chorobami i niepotrzebnymi kilogramami. Wszystko według wskazówek z Biblii, zawartych w polskiej wersji książki „Dieta Stwórcy”. W pierwszej fazie możesz jeść zielone warzywa, mięso i ryby, ale unikasz ziaren zbóż, roślin strączkowych i słodkich owoców. W kolejnych dwóch tygodniach włączasz ziarna zbóż . W ostatniej jesz wszystko, łącznie ze słodkimi owocami, ale raz w tygodniu pościsz, pijąc tylko wodę i świeże soki z warzyw. Posiłki starasz się jeść bez pośpiechu, regularnie co 4 godziny, nie licząc kalorii. Jako naturalny sposób wspomagający walkę z nadwagą autor poleca modlitwę, praktyki medytacyjne
i aromatoterapię.

Co wolno jeść

Przede wszystkim żywność ekologiczną, czyli produkty tylko w takiej postaci, w jakiej zostały „stworzone przez Boga”. Oznacza to żywność wolną od hormonów, pestycydów i nawozów sztucznych. Kierując się wskazówkami ze Starego Testamentu, Rubin twierdzi też, że nie wszystkie ryby powinno się jeść. „Tak” dla łososi i pstrąga, „nie” dla suma i węgorza, dla homarów, krabów i małży.

Zdaniem specjalisty

Ocena leczniczego działania diety wymagałaby kosztownych badań klinicznych. Warte polecenia są jednak jej założenia: używanie nieprzetworzonych produktów, gotowanie i celebrowanie posiłków w domu. Dania są aromatyczne, pełne przypraw, które mają właściwości lecznicze i zwiększające termogenezę. Udogodnieniem jest to, że nie trzeba liczyć kalorii.

ZALECANE:

  • Ziarna nieprzetworzone: jęczmień, kukurydza, proso, owies, ryż, żyto, pszenica.
  • Nasiona: słonecznik, sezam, len, dynia.
  • Rośliny strączkowe: soja, soczewica, groch, orzeszki ziemne, fasola.
  • Warzywa: papryka, ogórki, bakłażan, fasola szparagowa, dynia, pomidory.
  • Owoce: cytrusy, wszystkie słodkie, figi, daktyle.
  • Orzechy: brazylijskie, nerkowca, pekan, włoskie, migdały.
  • Pozostałe warzywa: buraki, brukselka, kapusta, karczochy, brokuł, kalafior, marchew, buraki, ziemniaki, rzepa.
  • Wołowina i drób – gotowane lub pieczone. Są źródłem najbardziej wartościowego białka.
  • Ryby dziko żyjące – np. łosoś, śledź, dorsz, halibut, makrela, pstrąg.
  • Tłuszcze: oliwa z oliwek extra vergin, tłoczony na zimno olej lniany lub rzepakowy.
  • Nabiał i jajka: kefir, jogurt, maślanka.

Uwaga: wybieraj produkty bez konserwantów, barwników i dodatku cukru.

ZAKAZANE:

  • Mięso wieprzowe i zrobione z niego wędliny.
  • Ryby hodowlane oraz owoce morza (np. krewetki, małże).
  • Margaryny, olej sojowy, słonecznikowy i kukurydziany.
  • Smażone potrawy (ryby, drób).
  • Białe pieczywo, ryż i makaron, wypieki z białej mąki.
  • Słodycze, także dosładzane aspartamem.
  • Nabiał o bardzo długim terminie ważności oraz lody.
  • Owoce w syropie (z puszki).
  • Orzechy prażone w oleju lub z miodem.
  • Tłuste, słodkie „pogryzki”.
  • Woda z kranu do przygotowania posiłków.

ZASADY DIETY;

TRWA: 40 dni.  

ODCHUDZA: ok. 10 kg. 

MOŻNA JĄ STOSOWAĆ: dowolnie długo (za wyjątkiem fazy pierwszej), nawet przez całe życie.  

POLECANA: osobom, które chcą zgubić nadmiar kilogramów i zadbać o zdrowie. 

SZCZEGOLNIE BOGATA W: magnez, potas, antyoksydanty, białko, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy.

Przykład jadłospisu 3. fazy

Śniadanie

Orzechy z serkiem i miodem (6 porcji)

2 szklanki świeżego twarogu, np. ricotty, szczypta mielonego cynamonu, 2 łyżki miodu, szczypta gałki muszkatołowej, łyżka pokruszonych orzechów włoskich, posiekana gałązka mięty

Wymieszaj składniki na pastę do chleba lub do napełnienia liści cykorii.

II śniadanie

Sałatka z oliwek i mandarynki (12 porcji)

4 drobno posiekane ząbki czosnku, 1/3 filiżanki oliwy z oliwek, liście endywii, cykorii lub kapusty włoskiej, 1/2 szklanki bulionu z kurczaka, 1/2 łyżki pokrojonych oliwek, 2 łyżki kaparów, połówki migdałów, 10 klementynek, 100 g rozdrobnionego sera koziego

Na oliwie zrumień czosnek i dodaj kawałki sałat lub kapusty. Podduś i wlej bulion. Dodaj kapary i oliwki. Gotuj na małym ogniu ok. 15 minut, mieszając. Obierz mandarynki i podziel je na cząstki. Ułóż je na brzegu półmiska, na środek wyłóż duszone sałaty posypane migdałami. Całość posyp pokruszonym serem.

Obiad

Pstrąg po śródziemnomorsku (4 porcje)

4 filety z pstrąga, 1/2 szklanki masła roztopionego, pieprz cytrynowy, duży pomidor, szklanka świeżych liści bazylii, 4 gałązki świeżego oregano, 1/2 szklanki sera feta rozdrobnionego, szklanka orzeszków piniowych, dymki pokrojone w talarki

Rozgrzej piekarnik do 180°C. W brytfance ułóż filety, natarte pieprzem cytrynowym i masłem. W każdym umieść plastry pomidora, kilka liści bazylii i oregano oraz fetę. Zepnij wykałaczką. Posyp orzechami i cebulką. Piecz do godziny.

Podwieczorek

Asbusa – egipskie ciasteczka (16 porcji):

2 i 1/2 szklanki cukru, 2 szklanki kaszy manny, kostka masła, 1/2 l jogurtu naturalnego, woda, połówki migdałów

Rozgrzej piekarnik do 250°C. Wymieszaj w misce kaszkę i cukier, dodaj masło. Zlep składniki ręką. Wlej jogurt i ugniataj ciasto, aż będzie gładkie (możesz dodać wody). Włóż do brytfanki, ułóż na wierzchu migdały i upiecz na złoty kolor.

Kolacja

Zupa z soczewicy i szpinaku (6 porcji)

2 szklanki brązowej soczewicy, 2 liście laurowe, 4 szklanki wody, 1/2 szklanki oliwy z oliwek, duża cebula, 2 ząbki czosnku, 1/2 kg świeżego szpinaku, łyżeczka kminku, po 2 łyżki świeżej kolendry i soku z cytryny, sól i pieprz do smaku, 2 łyżeczki octu
jabłkowego

Ugotuj soczewicę z liściem laurowym do miękkości. Na patelni zrumień posiekane cebulę i czosnek, przełóż do zupy. Dodaj posiekany szpinak, przyprawy, sok. Gotuj, mieszając ok. 20 minut. Przypraw octem.

Dodaj komentarz

Komentarz
Podpis
Email
(nie zostanie wyświetlone, tylko do wiadomości redakcji)

Komentarze

  • Dieta biblijna nie zakazuje jedzenia mięsa. Rozgranicza tylko mięso czyste od nieczystego. Można o tym przeczytać w księgach Mojżeszowych. Jacyś amerykańscy naukowcy sprawdzali o co chodzi z tymi "nieczystymi". Wyszły im ciekawe rzeczy. Np ze nieczysty królik, aby trawić musi zjadać własne odchody. Nieczyste ryby żywią się padlina i inne takie ciekawostki.

    ~Bonawiewioora 2013-10-02 23:34:10

  • a podobno dieta oparta na Biblii zakazuje jadania mięsa. to jest tzw dieta surowa. ile jeszcze tych pomysłów na diety z coraz bardziej wymyślnymi nazwami. ogarnijcie się ludzie trochę !!!

    ~magnolka 2013-02-12 13:53:15

  • Cóż - autor opracowanej przez siebie diety nie uwzględnił faktu zamieszkiwania ludzi w różnych regionach świata. Teksty biblijne dotyczą wyłącznie terenów wokół Morza Śródziemnego. My mieszkamy w strefie kilmatu umiarkowanie-chłodnego i powinnismy zjadać żywność rozgrzewającą i nasze rośliny, np. z owoców - jabłka.

    ~Wierszokletka 2011-01-23 22:18:16