Od redakcji

Przez wiele lat nikt o nim nie słyszał. No może z wyjątkiem nielicznej grupy pacjentów z tak zwaną chorobą trzewną. Potem został nagle okrzyknięty wrogiem numer jeden naszego zdrowia, winnym zaburzeń trawienia, alergii, słabej odporności i coraz powszechniejszej otyłości. Dziś słychać pierwsze głosy, że sam w sobie wcale nie jest taki straszny, tylko po prostu jest go w naszym życiu za dużo. Mowa oczywiście o glutenie, białku obecnym w większości zbóż, ale także w wielu produktach, które kupujemy codziennie. I rzeczywiście jemy go znacznie więcej niż kiedyś, co nie każdemu wychodzi na zdrowie. A więc jak jest naprawdę? Biorąc pod uwagę, że każdy z nas jest inny, przygotowaliśmy weekendowy test  (s. 12). Proste, smaczne i bezglutenowe menu, opracowane przez naszego dietetyka, pomoże Wam sprawdzić, czy to właśnie gluten negatywnie wpływa na samopoczucie. Jeśli po dwóch dniach poczujecie się lepiej, lżej, a energii przybędzie, to może warto kontynuować nasz bezglutenowy program. Na początek wystarczy urlop od pszennych bułek, ciast i gotowych wędlin. Zamiast nich polecamy prawdziwe skarby pełni lata, czyli pomidory (s. 54). Na ciepło lub na zimno, z dodatkami lub bez, zawsze pełne najbardziej wartościowych składników odżywczych – tym niezastąpionego likopenu, który chroni przed wieloma groźnymi chorobami. Dojrzewające w słońcu pomidory mają go najwięcej. Biegnijmy więc na targ, a po udanych zakupach zapraszamy do lektury naszego magazynu. 

Joanna Zielewska

 

Redaktor naczelna.

Superlinia numer 08/2014 już w kioskach !

Magazyn Superlinia
Sierpień nr 08/2014
 


Kalkulator BMI

(kilogramy)
(centymetry)

Biblia - księga kucharska

Superlinia, 12/2010 strona 30-31
  • Biblia - księga kucharska  - Ilustracja 1
    fot. Shutterstock
  • Biblia - księga kucharska  - Ilustracja 2
    fot. Shutterstock
więcej zdjęć
Niecodzienna kuracja pozwoli ci zrzucić aż 10 kilogramów. Wystarczy, że przez 40 dni będziesz się stosować do wskazówek Jordana Rubina, amerykańskiego znawcy medycyny naturalnej.

Proponowany przez nas sposób żywienia rozsławił i opisał w bestsellerze „Dieta Stwórcy” Jordan Rubin, gdy po kilku latach bezowocnej walki z chorobą Leśniowskiego-Crohna i wydaniu setek tysięcy dolarów na lekarzy postanowił jeść żywność opisaną w Biblii. Tak, mówimy tutaj o jedzeniu z czasów Jezusa: kefirze, baraninie, chlebie ze skiełkowanego ziarna. Jak pokazał czas, ten sposób żywienia nie tylko pomógł tysiącom Amerykanów uporać się z różnymi problemami zdrowotnymi, ale też stał się skutecznym narzędziem w walce z otyłością.

Chudniesz, eliminując rzeczy... zakazane w Starym Testamencie. Dietę komponuje się wyłącznie ze zdrowych, naturalnych składników. Menu obfituje w zbawienne szczepy bakterii, obecne w produktach sfermentowanych.

Na czym polega

Dieta biblijna trwa 40 dni i składa się z trzech dwutygodniowych faz. Pierwsza oczyszcza ciało i stabilizuje poziom cukru we krwi, kolejne rozprawiają się z chorobami i niepotrzebnymi kilogramami. Wszystko według wskazówek z Biblii, zawartych w polskiej wersji książki „Dieta Stwórcy”. W pierwszej fazie możesz jeść zielone warzywa, mięso i ryby, ale unikasz ziaren zbóż, roślin strączkowych i słodkich owoców. W kolejnych dwóch tygodniach włączasz ziarna zbóż . W ostatniej jesz wszystko, łącznie ze słodkimi owocami, ale raz w tygodniu pościsz, pijąc tylko wodę i świeże soki z warzyw. Posiłki starasz się jeść bez pośpiechu, regularnie co 4 godziny, nie licząc kalorii. Jako naturalny sposób wspomagający walkę z nadwagą autor poleca modlitwę, praktyki medytacyjne
i aromatoterapię.

Co wolno jeść

Przede wszystkim żywność ekologiczną, czyli produkty tylko w takiej postaci, w jakiej zostały „stworzone przez Boga”. Oznacza to żywność wolną od hormonów, pestycydów i nawozów sztucznych. Kierując się wskazówkami ze Starego Testamentu, Rubin twierdzi też, że nie wszystkie ryby powinno się jeść. „Tak” dla łososi i pstrąga, „nie” dla suma i węgorza, dla homarów, krabów i małży.

Zdaniem specjalisty

Ocena leczniczego działania diety wymagałaby kosztownych badań klinicznych. Warte polecenia są jednak jej założenia: używanie nieprzetworzonych produktów, gotowanie i celebrowanie posiłków w domu. Dania są aromatyczne, pełne przypraw, które mają właściwości lecznicze i zwiększające termogenezę. Udogodnieniem jest to, że nie trzeba liczyć kalorii.

ZALECANE:

  • Ziarna nieprzetworzone: jęczmień, kukurydza, proso, owies, ryż, żyto, pszenica.
  • Nasiona: słonecznik, sezam, len, dynia.
  • Rośliny strączkowe: soja, soczewica, groch, orzeszki ziemne, fasola.
  • Warzywa: papryka, ogórki, bakłażan, fasola szparagowa, dynia, pomidory.
  • Owoce: cytrusy, wszystkie słodkie, figi, daktyle.
  • Orzechy: brazylijskie, nerkowca, pekan, włoskie, migdały.
  • Pozostałe warzywa: buraki, brukselka, kapusta, karczochy, brokuł, kalafior, marchew, buraki, ziemniaki, rzepa.
  • Wołowina i drób – gotowane lub pieczone. Są źródłem najbardziej wartościowego białka.
  • Ryby dziko żyjące – np. łosoś, śledź, dorsz, halibut, makrela, pstrąg.
  • Tłuszcze: oliwa z oliwek extra vergin, tłoczony na zimno olej lniany lub rzepakowy.
  • Nabiał i jajka: kefir, jogurt, maślanka.

Uwaga: wybieraj produkty bez konserwantów, barwników i dodatku cukru.

ZAKAZANE:

  • Mięso wieprzowe i zrobione z niego wędliny.
  • Ryby hodowlane oraz owoce morza (np. krewetki, małże).
  • Margaryny, olej sojowy, słonecznikowy i kukurydziany.
  • Smażone potrawy (ryby, drób).
  • Białe pieczywo, ryż i makaron, wypieki z białej mąki.
  • Słodycze, także dosładzane aspartamem.
  • Nabiał o bardzo długim terminie ważności oraz lody.
  • Owoce w syropie (z puszki).
  • Orzechy prażone w oleju lub z miodem.
  • Tłuste, słodkie „pogryzki”.
  • Woda z kranu do przygotowania posiłków.

ZASADY DIETY;

TRWA: 40 dni.  

ODCHUDZA: ok. 10 kg. 

MOŻNA JĄ STOSOWAĆ: dowolnie długo (za wyjątkiem fazy pierwszej), nawet przez całe życie.  

POLECANA: osobom, które chcą zgubić nadmiar kilogramów i zadbać o zdrowie. 

SZCZEGOLNIE BOGATA W: magnez, potas, antyoksydanty, białko, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy.

Przykład jadłospisu 3. fazy

Śniadanie

Orzechy z serkiem i miodem (6 porcji)

2 szklanki świeżego twarogu, np. ricotty, szczypta mielonego cynamonu, 2 łyżki miodu, szczypta gałki muszkatołowej, łyżka pokruszonych orzechów włoskich, posiekana gałązka mięty

Wymieszaj składniki na pastę do chleba lub do napełnienia liści cykorii.

II śniadanie

Sałatka z oliwek i mandarynki (12 porcji)

4 drobno posiekane ząbki czosnku, 1/3 filiżanki oliwy z oliwek, liście endywii, cykorii lub kapusty włoskiej, 1/2 szklanki bulionu z kurczaka, 1/2 łyżki pokrojonych oliwek, 2 łyżki kaparów, połówki migdałów, 10 klementynek, 100 g rozdrobnionego sera koziego

Na oliwie zrumień czosnek i dodaj kawałki sałat lub kapusty. Podduś i wlej bulion. Dodaj kapary i oliwki. Gotuj na małym ogniu ok. 15 minut, mieszając. Obierz mandarynki i podziel je na cząstki. Ułóż je na brzegu półmiska, na środek wyłóż duszone sałaty posypane migdałami. Całość posyp pokruszonym serem.

Obiad

Pstrąg po śródziemnomorsku (4 porcje)

4 filety z pstrąga, 1/2 szklanki masła roztopionego, pieprz cytrynowy, duży pomidor, szklanka świeżych liści bazylii, 4 gałązki świeżego oregano, 1/2 szklanki sera feta rozdrobnionego, szklanka orzeszków piniowych, dymki pokrojone w talarki

Rozgrzej piekarnik do 180°C. W brytfance ułóż filety, natarte pieprzem cytrynowym i masłem. W każdym umieść plastry pomidora, kilka liści bazylii i oregano oraz fetę. Zepnij wykałaczką. Posyp orzechami i cebulką. Piecz do godziny.

Podwieczorek

Asbusa – egipskie ciasteczka (16 porcji):

2 i 1/2 szklanki cukru, 2 szklanki kaszy manny, kostka masła, 1/2 l jogurtu naturalnego, woda, połówki migdałów

Rozgrzej piekarnik do 250°C. Wymieszaj w misce kaszkę i cukier, dodaj masło. Zlep składniki ręką. Wlej jogurt i ugniataj ciasto, aż będzie gładkie (możesz dodać wody). Włóż do brytfanki, ułóż na wierzchu migdały i upiecz na złoty kolor.

Kolacja

Zupa z soczewicy i szpinaku (6 porcji)

2 szklanki brązowej soczewicy, 2 liście laurowe, 4 szklanki wody, 1/2 szklanki oliwy z oliwek, duża cebula, 2 ząbki czosnku, 1/2 kg świeżego szpinaku, łyżeczka kminku, po 2 łyżki świeżej kolendry i soku z cytryny, sól i pieprz do smaku, 2 łyżeczki octu
jabłkowego

Ugotuj soczewicę z liściem laurowym do miękkości. Na patelni zrumień posiekane cebulę i czosnek, przełóż do zupy. Dodaj posiekany szpinak, przyprawy, sok. Gotuj, mieszając ok. 20 minut. Przypraw octem.

Dodaj komentarz

Komentarz
Podpis
Email
(nie zostanie wyświetlone, tylko do wiadomości redakcji)

Komentarze

  • Dieta biblijna nie zakazuje jedzenia mięsa. Rozgranicza tylko mięso czyste od nieczystego. Można o tym przeczytać w księgach Mojżeszowych. Jacyś amerykańscy naukowcy sprawdzali o co chodzi z tymi "nieczystymi". Wyszły im ciekawe rzeczy. Np ze nieczysty królik, aby trawić musi zjadać własne odchody. Nieczyste ryby żywią się padlina i inne takie ciekawostki.

    ~Bonawiewioora 2013-10-02 23:34:10

  • a podobno dieta oparta na Biblii zakazuje jadania mięsa. to jest tzw dieta surowa. ile jeszcze tych pomysłów na diety z coraz bardziej wymyślnymi nazwami. ogarnijcie się ludzie trochę !!!

    ~magnolka 2013-02-12 13:53:15

  • Cóż - autor opracowanej przez siebie diety nie uwzględnił faktu zamieszkiwania ludzi w różnych regionach świata. Teksty biblijne dotyczą wyłącznie terenów wokół Morza Śródziemnego. My mieszkamy w strefie kilmatu umiarkowanie-chłodnego i powinnismy zjadać żywność rozgrzewającą i nasze rośliny, np. z owoców - jabłka.

    ~Wierszokletka 2011-01-23 22:18:16