Od redakcji

 

Mieliśmy ułatwić sobie codzienne życie, ale niestety zaczęliśmy sobie szkodzić. Z pośpiechu, dla wygody, a czasem też z lenistwa coraz chętniej sięgamy w sklepach po jedzenie, które nie wyma­ga przygotowania, długo się nie psuje, pięknie wygląda i zachęcająco pachnie. Niby wiemy, że im więcej takich „zalet”, tym mniej korzyści dla zdrowia, ale i tak robimy swoje. Tłumaczymy sobie, że skoro jest sprzedawane, to jest jadalne. I chociaż wiemy, że statystyczny Polak zjada rocznie ponad 40 kg cukru, 4,4 kg soli, a oprócz tego ok. 3,5 kg konserwantów, barwników, zagęstników, wzmac­niaczy i innych chemikaliów, to nie mamy wątpliwości, że może to mieć wpływ na nasze zdrowie. I z pewnością ma, bo przecież nigdy wcześniej nie było tylu alergii i trudnych do zdiagnozowania (oraz leczenia!) chorób. Na szczęście jednak coraz więcej osób mówi „nie” życiu w pośpiechu i jedzeniu byle czego. Szukamy czystych miejsc i dobrej wody, doceniamy aktywność i uważnie czytamy etykiety. Tak jak bohaterki naszego reportażu (s. 72), które blogując, znalazły sposób na zdrowsze życie. Nam wiele ich pomysłów bardzo się spodobało. Do życia wolnego od toksyn zachęca też coraz więcej znanych osób. W tym numerze „Superlinii” Anna Mucha i Sylwia Wiesenberg pokazują, że nie jest to wcale trudne, a daje radość, zdrowie i mnóstwo energii. Wszystkim, którzy chcieliby przekonać się, jak wiele zyskujemy, pozbywając się z życia, a przede wszystkim z talerza, szkodliwych substancji, polecamy sprawdzone sposoby na detoks (s.8). To łatwe, tanie i szybko wchodzi w krew.

 

Joanna Zielewska

 

Redaktor naczelna.

Superlinia numer 09/2014 już w kioskach !

Magazyn Superlinia
Wrzesień nr 09/2014
 


Kalkulator BMI

(kilogramy)
(centymetry)

3 dni i... o jeden rozmiar mniej

Superlinia, 1/2010 strona 24-25
  • 3 dni i... o jeden rozmiar mniej- Ilustracja 1
    fot. Shutterstock
Kliknij ilustrację, aby ją powiększyć
Chcesz szybko dopiąć się w spodniach i pojawić w obcisłej sukience? W takiej sytuacji sprawdzą się doraźnie stosowane kuracje. Dajemy ci do wyboru dwie propozycje: dietę ultraszybką oraz trzydniową, poprawiającą też wygląd.

1 wariant:

Soki od rana do wieczora

Zasady diety

ODCHUDZA: 3 kg w ciągu doby. 

Jej plusy: pozwala przerwać objadanie się i chęć na podjadanie słodyczy oraz zapobiega zamianie nagromadzonej energii w tkankę tłuszczową.

POLECANA: doraźnie, wyłącznie dorosłym, zdrowym osobom.

NIEWSKAZANA DLA: kobiet ciężarnych lub karmiących piersią, nastolatek, cukrzyków, osób z chorobami nerek, z upośledzeniem funkcji układu immunologicznego i pokarmowego. Pacjenci przyjmujący leki powinni zasięgnąć porady swojego lekarza, podobnie alergicy i astmatycy. Owoce cytrusowe i zbyt mała ilość kalorii wpływają na przyswajanie i biodostępność leków.

UWAGI: w trakcie stosowania diety należy nawadniać organizm. Potrzebuje on przynajmniej 6–8 szklanek wody dziennie. O tej porze roku pij ją ciepłą. Kupuj warzywa i owoce ekologiczne.

Objadanie się ciastami, bakaliami czy innymi potrawami bogatymi w węglowodany na dłuższą metę skutkuje pojawieniem się obrzęków i zaparć. Odkładany w mięśniach i wątrobie glikogen, powstający z nadmiaru cukrów w diecie, wiąże wodę, skutkując natychmiastowym przyrostem masy ciała i, niestety, przyciasnymi ubraniami oraz złym samopoczuciem. Zanim więc węglowodany zamienią się w tłuszcz, który wpłynie trwale na masę ciała, zastosuj jednodniową dietę sokową. Umożliwia ona pozbycie się płynów nagromadzonych w organizmie i błyskawiczną utratę około trzech kilogramów. Dietę tę możesz stosować po większym objadaniu się, szczególnie słodyczami, oraz gdy masz problem z zaparciami (są one konsekwencją zjadanych potraw z makiem) lub kiedy potrzebujesz zastrzyku energii. Niestety, wadą tego menu jest to, że dostarcza kalorii tyle co nic, dlatego w trakcie jej stosowania ogranicz codzienną aktywność. Idealnie byłoby, gdybyś podczas kuracji została w domowych pieleszach i zajęła się prostymi czynnościami, a swoją energię skierowała na to, co sprawia ci najwięcej przyjemności, np. ulubioną lekturę, aromatyczną kąpiel czy masaż.

Twój plan dnia

Rano po przebudzeniu wypij ciepłą wodę z łyżką soku z cytryny. W ten sposób przyspieszysz perystaltykę przewodu pokarmowego. Na śniadanie – orzeźwiający koktajl z owoców i warzyw (przygotowany według podanego przepisu). Po śniadaniu weź prysznic z zimnej i gorącej wody, aby przyspieszyć wydalanie toksyn. Po nim zaparz i wypij herbatkę ekologiczną oczyszczającą. W porze obiadu wypij sycący sok warzywny. Po nim – obowiązkowo sjesta, czyli wypoczynek w pozycji leżącej, aby zregenerować wątrobę. W porze podwieczorku, gdy zaczniesz odczuwać spadek energii, wypij sok z fruktozą, na bazie cytrusów i żurawiny. W porze kolacji wypij koktajl z dodatkiem banana, aby łatwiej było ci usnąć. Następnego dnia rano zafunduj sobie lekkostrawne, ale zasobne w kalorie śniadanie. Mogą to być dwa tosty pełnoziarniste, jajecznica na parze, niskosłodzona konfitura owocowa lub twarożek i świeżo wyciskany sok z cytrusów.

Śniadanie 320 kcal, Porcja 350 ml
3 marchewki, jabłko, sok wyciśnięty z jednej pomarańczy

W sokowirówce wyciśnij sok z jabłka i marchewek, wymieszaj z sokiem z pomarańczy.

Obiad 200 kcal, Porcja 250 ml
200 g brokułów, 100 g szpinaku, duże jabłko, 10 słodkich i jasnych winogron

W sokowirówce wyciśnij sok.

Podwieczorek 200 kcal, Porcja 150 ml
pół różowego grejpfruta, 50 g mrożonych truskawek, 50 g suszonych żurawin

Zmiksuj sok grejpfrutowy z owocami.

Kolacja 360 kcal, Porcja 200 ml
4 marchewki, średnia pomarańcza, 100 g banana, szczypta chili i cynamonu

Z marchewek i pomarańczy wyciśnij sok. Zmiksuj z bananem i przyprawami.

2 wariant:

Menu serwatkowe

Zasady diety

ODCHUDZA: 3 kg w ciągu 3 dni. 

MOZNA JĄ STOSOWAĆ: nie częściej niż trzy razy do roku, tylko przez 3 dni, dłużej – wyłącznie pod kontrolą lekarza lub dietetyka.

POLECANA: osobom chcącym szybko zmniejszyć obwód talii i bioder o 4 cm, a także tym, które pragną uwolnić się od nadmiernego apetytu i nawyku podjadania słodyczy.

NIEWSKAZANA DLA: kobiet ciężarnych lub karmiących, nastolatek, cukrzyków, osób z chorobami nerek i przewodu pokarmowego.

UWAGI: powinnaś pić wodę (najlepiej ciepłą), aby szybciej pozbyć się szkodliwych produktów przemiany materii.

Tę kurację bardzo często stosują gwiazdy z Hollywood, które potrzebują natychmiast zmieścić się w sukienkę o jeden rozmiar mniejszą, wypięknieć i… odtruć swój organizm. Niegdyś serwatka była popularnym środkiem kosmetyczno-leczniczym, stosowanym na skórę oraz do jej regeneracji przy oparzeniach. Dzisiaj w Stanach Zjednoczonych jest już zapisywana na receptę jako środek pozwalający szybciej wyjść z nałogu palenia, picia alkoholu czy brania narkotyków. Odchudzająca dieta serwatkowa polega na wypiciu w ciągu dnia 5 szklanek serwatki i niskokalorycznej diecie 900–1000 kcal (serwatkę kupisz w sklepie z odżywkami dla sportowców albo zamawiając przez internet). Jej zadaniem jest przyspieszenie metabolizmu oraz nastawienie go na spalanie tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenie apetytu i chęci ciągłego podjadania. Dieta ta zapewnia również doskonały wygląd i samopoczucie dzięki dużej dawce aminokwasu zwanego tryptofanem, od którego zwiększa się ilość hormonów zadowolenia.

Uwaga: jeżeli nie masz dostępu do serwatki, możesz zastąpić ją jogurtem o obniżonej zawartości tłuszczu. Porcji serwatki odpowiada kubeczek jogurtu 125 g. Zmiksowaną wodę z proszkiem serwatki należy pić 30–45 minut przed każdym posiłkiem.

  • Dzień 1.

Śniadanie 280 kcal
Tost pełnoziarnisty z masłem i miodem, pół grejpfruta, do picia kawa z mlekiem lub zielona herbata bez cukru.

Obiad 260 kcal
Tuńczyk (w sosie własnym, mała puszka – 80 g) wymieszany z kaparami lub zielonym groszkiem, pokrojonym w kostkę ogórkiem kwaszonym lub konserwowym, sałata, tost pełnoziarnisty; do picia bulion drobiowy.

Kolacja 350 kcal
Tost pełnoziarnisty, zapieczony z plastrem chudej wędliny (30 g), fasolka szparagowa i ugotowane na półtwardo miniaturowe marchewki (po 200 g), polane ciepłym masłem (łyżeczka), jabłko; do picia zielona herbata bez cukru.

  • Dzień 2.

Śniadanie 280 kcal
Jajko ugotowane na miękko, kromka chlebka chrupkiego posmarowana łyżeczką masła, średniej wielkości banan; do picia kawa z mlekiem lub herbata bez cukru.

Obiad 280 kcal
Twarożek ziarnisty z rzodkiewką (200 g), 4 cienkie krakersy; do picia wielowarzywna zupa-krem.

Kolacja 350 kcal
Dwie małe, ugotowane parówki cielęce (po ok. 25 g), kromka chlebka chrupkiego, ugotowane różyczki brokuła i kalafiora (po 200 g), polane roztopionym masłem (łyżeczka); do picia herbata zielona bez cukru.

  • Dzień 3.

Śniadanie 260 kcal
Tost pełnoziarnisty, plaster sera białego (50 g), posmarowany niskosłodzoną konfiturą, gruszka; kawa z mlekiem lub herbata bez cukru.

Obiad 350 kcal
Liście sałaty wymieszane z pokrojonymi pomidorkami koktajlowymi i jajkiem ugotowanym na twardo, pokruszonym plastrem sera typu feta, polane oliwą i sokiem z cytryny, tost pełnoziarnisty; do picia bulion warzywny.

Kolacja 220 kcal
Tuńczyk (ok. 80 g), wymieszany z ogórkiem konserwowym i fasolką czerwoną, łyżką posiekanej czerwonej cebuli; sałata z sosem winegret, kromka chlebka chrupkiego; do picia zielona herbata bez cukru.

Zamienniki

Podane w jadłospisie składniki możesz zmieniać i stosować na przykład:

• pomarańczę zamiast grejpfruta,
• tuńczyk zamiast twarożku,
• jabłko wymiennie z gruszką,
• brokuły wymiennie z kalafiorem lub fasolką szparagową,
• buraczki zamiast marchewki,
• tosta pełnoziarnistego wymiennie z chlebkiem chrupkim lub 4 krakersami.

Dodaj komentarz

Komentarz
Podpis
Email
(nie zostanie wyświetlone, tylko do wiadomości redakcji)