Od redakcji

Przez wiele lat nikt o nim nie słyszał. No może z wyjątkiem nielicznej grupy pacjentów z tak zwaną chorobą trzewną. Potem został nagle okrzyknięty wrogiem numer jeden naszego zdrowia, winnym zaburzeń trawienia, alergii, słabej odporności i coraz powszechniejszej otyłości. Dziś słychać pierwsze głosy, że sam w sobie wcale nie jest taki straszny, tylko po prostu jest go w naszym życiu za dużo. Mowa oczywiście o glutenie, białku obecnym w większości zbóż, ale także w wielu produktach, które kupujemy codziennie. I rzeczywiście jemy go znacznie więcej niż kiedyś, co nie każdemu wychodzi na zdrowie. A więc jak jest naprawdę? Biorąc pod uwagę, że każdy z nas jest inny, przygotowaliśmy weekendowy test  (s. 12). Proste, smaczne i bezglutenowe menu, opracowane przez naszego dietetyka, pomoże Wam sprawdzić, czy to właśnie gluten negatywnie wpływa na samopoczucie. Jeśli po dwóch dniach poczujecie się lepiej, lżej, a energii przybędzie, to może warto kontynuować nasz bezglutenowy program. Na początek wystarczy urlop od pszennych bułek, ciast i gotowych wędlin. Zamiast nich polecamy prawdziwe skarby pełni lata, czyli pomidory (s. 54). Na ciepło lub na zimno, z dodatkami lub bez, zawsze pełne najbardziej wartościowych składników odżywczych – tym niezastąpionego likopenu, który chroni przed wieloma groźnymi chorobami. Dojrzewające w słońcu pomidory mają go najwięcej. Biegnijmy więc na targ, a po udanych zakupach zapraszamy do lektury naszego magazynu. 

Joanna Zielewska

 

Redaktor naczelna.

Superlinia numer 08/2014 już w kioskach !

Magazyn Superlinia
Sierpień nr 08/2014
 


Kalkulator BMI

(kilogramy)
(centymetry)

3 dni i... o jeden rozmiar mniej

Superlinia, 1/2010 strona 24-25
  • 3 dni i... o jeden rozmiar mniej- Ilustracja 1
    fot. Shutterstock
Kliknij ilustrację, aby ją powiększyć
Chcesz szybko dopiąć się w spodniach i pojawić w obcisłej sukience? W takiej sytuacji sprawdzą się doraźnie stosowane kuracje. Dajemy ci do wyboru dwie propozycje: dietę ultraszybką oraz trzydniową, poprawiającą też wygląd.

1 wariant:

Soki od rana do wieczora

Zasady diety

ODCHUDZA: 3 kg w ciągu doby. 

Jej plusy: pozwala przerwać objadanie się i chęć na podjadanie słodyczy oraz zapobiega zamianie nagromadzonej energii w tkankę tłuszczową.

POLECANA: doraźnie, wyłącznie dorosłym, zdrowym osobom.

NIEWSKAZANA DLA: kobiet ciężarnych lub karmiących piersią, nastolatek, cukrzyków, osób z chorobami nerek, z upośledzeniem funkcji układu immunologicznego i pokarmowego. Pacjenci przyjmujący leki powinni zasięgnąć porady swojego lekarza, podobnie alergicy i astmatycy. Owoce cytrusowe i zbyt mała ilość kalorii wpływają na przyswajanie i biodostępność leków.

UWAGI: w trakcie stosowania diety należy nawadniać organizm. Potrzebuje on przynajmniej 6–8 szklanek wody dziennie. O tej porze roku pij ją ciepłą. Kupuj warzywa i owoce ekologiczne.

Objadanie się ciastami, bakaliami czy innymi potrawami bogatymi w węglowodany na dłuższą metę skutkuje pojawieniem się obrzęków i zaparć. Odkładany w mięśniach i wątrobie glikogen, powstający z nadmiaru cukrów w diecie, wiąże wodę, skutkując natychmiastowym przyrostem masy ciała i, niestety, przyciasnymi ubraniami oraz złym samopoczuciem. Zanim więc węglowodany zamienią się w tłuszcz, który wpłynie trwale na masę ciała, zastosuj jednodniową dietę sokową. Umożliwia ona pozbycie się płynów nagromadzonych w organizmie i błyskawiczną utratę około trzech kilogramów. Dietę tę możesz stosować po większym objadaniu się, szczególnie słodyczami, oraz gdy masz problem z zaparciami (są one konsekwencją zjadanych potraw z makiem) lub kiedy potrzebujesz zastrzyku energii. Niestety, wadą tego menu jest to, że dostarcza kalorii tyle co nic, dlatego w trakcie jej stosowania ogranicz codzienną aktywność. Idealnie byłoby, gdybyś podczas kuracji została w domowych pieleszach i zajęła się prostymi czynnościami, a swoją energię skierowała na to, co sprawia ci najwięcej przyjemności, np. ulubioną lekturę, aromatyczną kąpiel czy masaż.

Twój plan dnia

Rano po przebudzeniu wypij ciepłą wodę z łyżką soku z cytryny. W ten sposób przyspieszysz perystaltykę przewodu pokarmowego. Na śniadanie – orzeźwiający koktajl z owoców i warzyw (przygotowany według podanego przepisu). Po śniadaniu weź prysznic z zimnej i gorącej wody, aby przyspieszyć wydalanie toksyn. Po nim zaparz i wypij herbatkę ekologiczną oczyszczającą. W porze obiadu wypij sycący sok warzywny. Po nim – obowiązkowo sjesta, czyli wypoczynek w pozycji leżącej, aby zregenerować wątrobę. W porze podwieczorku, gdy zaczniesz odczuwać spadek energii, wypij sok z fruktozą, na bazie cytrusów i żurawiny. W porze kolacji wypij koktajl z dodatkiem banana, aby łatwiej było ci usnąć. Następnego dnia rano zafunduj sobie lekkostrawne, ale zasobne w kalorie śniadanie. Mogą to być dwa tosty pełnoziarniste, jajecznica na parze, niskosłodzona konfitura owocowa lub twarożek i świeżo wyciskany sok z cytrusów.

Śniadanie 320 kcal, Porcja 350 ml
3 marchewki, jabłko, sok wyciśnięty z jednej pomarańczy

W sokowirówce wyciśnij sok z jabłka i marchewek, wymieszaj z sokiem z pomarańczy.

Obiad 200 kcal, Porcja 250 ml
200 g brokułów, 100 g szpinaku, duże jabłko, 10 słodkich i jasnych winogron

W sokowirówce wyciśnij sok.

Podwieczorek 200 kcal, Porcja 150 ml
pół różowego grejpfruta, 50 g mrożonych truskawek, 50 g suszonych żurawin

Zmiksuj sok grejpfrutowy z owocami.

Kolacja 360 kcal, Porcja 200 ml
4 marchewki, średnia pomarańcza, 100 g banana, szczypta chili i cynamonu

Z marchewek i pomarańczy wyciśnij sok. Zmiksuj z bananem i przyprawami.

2 wariant:

Menu serwatkowe

Zasady diety

ODCHUDZA: 3 kg w ciągu 3 dni. 

MOZNA JĄ STOSOWAĆ: nie częściej niż trzy razy do roku, tylko przez 3 dni, dłużej – wyłącznie pod kontrolą lekarza lub dietetyka.

POLECANA: osobom chcącym szybko zmniejszyć obwód talii i bioder o 4 cm, a także tym, które pragną uwolnić się od nadmiernego apetytu i nawyku podjadania słodyczy.

NIEWSKAZANA DLA: kobiet ciężarnych lub karmiących, nastolatek, cukrzyków, osób z chorobami nerek i przewodu pokarmowego.

UWAGI: powinnaś pić wodę (najlepiej ciepłą), aby szybciej pozbyć się szkodliwych produktów przemiany materii.

Tę kurację bardzo często stosują gwiazdy z Hollywood, które potrzebują natychmiast zmieścić się w sukienkę o jeden rozmiar mniejszą, wypięknieć i… odtruć swój organizm. Niegdyś serwatka była popularnym środkiem kosmetyczno-leczniczym, stosowanym na skórę oraz do jej regeneracji przy oparzeniach. Dzisiaj w Stanach Zjednoczonych jest już zapisywana na receptę jako środek pozwalający szybciej wyjść z nałogu palenia, picia alkoholu czy brania narkotyków. Odchudzająca dieta serwatkowa polega na wypiciu w ciągu dnia 5 szklanek serwatki i niskokalorycznej diecie 900–1000 kcal (serwatkę kupisz w sklepie z odżywkami dla sportowców albo zamawiając przez internet). Jej zadaniem jest przyspieszenie metabolizmu oraz nastawienie go na spalanie tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenie apetytu i chęci ciągłego podjadania. Dieta ta zapewnia również doskonały wygląd i samopoczucie dzięki dużej dawce aminokwasu zwanego tryptofanem, od którego zwiększa się ilość hormonów zadowolenia.

Uwaga: jeżeli nie masz dostępu do serwatki, możesz zastąpić ją jogurtem o obniżonej zawartości tłuszczu. Porcji serwatki odpowiada kubeczek jogurtu 125 g. Zmiksowaną wodę z proszkiem serwatki należy pić 30–45 minut przed każdym posiłkiem.

  • Dzień 1.

Śniadanie 280 kcal
Tost pełnoziarnisty z masłem i miodem, pół grejpfruta, do picia kawa z mlekiem lub zielona herbata bez cukru.

Obiad 260 kcal
Tuńczyk (w sosie własnym, mała puszka – 80 g) wymieszany z kaparami lub zielonym groszkiem, pokrojonym w kostkę ogórkiem kwaszonym lub konserwowym, sałata, tost pełnoziarnisty; do picia bulion drobiowy.

Kolacja 350 kcal
Tost pełnoziarnisty, zapieczony z plastrem chudej wędliny (30 g), fasolka szparagowa i ugotowane na półtwardo miniaturowe marchewki (po 200 g), polane ciepłym masłem (łyżeczka), jabłko; do picia zielona herbata bez cukru.

  • Dzień 2.

Śniadanie 280 kcal
Jajko ugotowane na miękko, kromka chlebka chrupkiego posmarowana łyżeczką masła, średniej wielkości banan; do picia kawa z mlekiem lub herbata bez cukru.

Obiad 280 kcal
Twarożek ziarnisty z rzodkiewką (200 g), 4 cienkie krakersy; do picia wielowarzywna zupa-krem.

Kolacja 350 kcal
Dwie małe, ugotowane parówki cielęce (po ok. 25 g), kromka chlebka chrupkiego, ugotowane różyczki brokuła i kalafiora (po 200 g), polane roztopionym masłem (łyżeczka); do picia herbata zielona bez cukru.

  • Dzień 3.

Śniadanie 260 kcal
Tost pełnoziarnisty, plaster sera białego (50 g), posmarowany niskosłodzoną konfiturą, gruszka; kawa z mlekiem lub herbata bez cukru.

Obiad 350 kcal
Liście sałaty wymieszane z pokrojonymi pomidorkami koktajlowymi i jajkiem ugotowanym na twardo, pokruszonym plastrem sera typu feta, polane oliwą i sokiem z cytryny, tost pełnoziarnisty; do picia bulion warzywny.

Kolacja 220 kcal
Tuńczyk (ok. 80 g), wymieszany z ogórkiem konserwowym i fasolką czerwoną, łyżką posiekanej czerwonej cebuli; sałata z sosem winegret, kromka chlebka chrupkiego; do picia zielona herbata bez cukru.

Zamienniki

Podane w jadłospisie składniki możesz zmieniać i stosować na przykład:

• pomarańczę zamiast grejpfruta,
• tuńczyk zamiast twarożku,
• jabłko wymiennie z gruszką,
• brokuły wymiennie z kalafiorem lub fasolką szparagową,
• buraczki zamiast marchewki,
• tosta pełnoziarnistego wymiennie z chlebkiem chrupkim lub 4 krakersami.

Dodaj komentarz

Komentarz
Podpis
Email
(nie zostanie wyświetlone, tylko do wiadomości redakcji)